Gry (gierki) Tower Defense dzielę na dwie kategorie: Znakomite, które mają w sobie pierwiastek tego ‘czegoś’ i pozostałe. Gram i przechodzę do końca tylko te pierwsze. Pozostałym, daję kilka szans, jeśli mnie nie zachwycą – szybko znikają z pamięci mojego telefonu.

Na razie za znakomite uznałem Anomaly: Warzone Earth, Darkness, Plants vs Zombies a teraz – Kingdom Rush. Zaznaczam, że nie przekonały mnie uznawane za jedne z najlepszych: seria Sentinel ani gra Star Defense.

Prawie jak wyprawa ciemiężonych pod ostrzałem najemników, albo, patrząc z drugiej strony, próba nielegalnego przedostania się przez granicę powstrzymywana przez bohaterskie służby.

Słów kilka o grze.

Oprawa graficzna była miłym zaskoczeniem. Prosta, rysunkowa dwuwymiarowa grafika okazała się być świetną ilustracją dla małego świata fantasy, gdzie musimy chronić królestwa przed najazdami orków, goblinów i innych mrocznych sił. Główne założenie pozostaje bez zmian – jest plansza z wytyczoną trasą (bynajmniej nie prostą i bez wielu odnóg) którą szturmują siły Zła. My możemy starać się ich powstrzymać budując różne konstrukcje obronne na mapie, które będą czynić przykrość wrogom.

W odróżnieniu od większości gier tego typu, oprócz świetnej grywalności (będącej jak zwykle wypadkową dziesiątek szczegółów, założeń rozgrywki, oprawy technicznej i odrobiny oryginalności twórców) Kingdom Rush wprowadza także kilka ciekawych rozwiązań.Pierwszym z nich jest bardzo znikoma ilość wież „podstawowych” –  tylko 4. Łucznicy, Magowie, Krasnoludzka Artyleria i Baraki. Każdą z nich możemy jednak mocno rozbudować, zwiększając nie tylko podstawowe statystyki (czyli: zasięg i siłę rażenia), ale też na najwyższym poziomie wybierając specjalizację (Łucznicy mogą wybrać – albo zostać Łowczymi, albo Muszkieterami, Magowie – Elementalistami albo Czarnoksiężnikami, Rycerze –  Paladynami lub Berserkerami, a bateria Krasnoludzkiej Artylerii – to sprawdźcie sami). Osiągnięcie najwyższego poziomu każdej z wież to nie wszystko – zyskujemy wtedy dostęp do wielu przydatnych i praktycznych umiejętności. 4 wieże razy 4 poziomy razy 2 specjalizacje razy 3 umiejętności. Nie tak mało, jak na pierwszy rzut oka się wydaje. A decyzja o rozbudowie jest decyzją strategiczną, wiele zależy od tego, czy zdecydujemy budować więcej, ale słabszych konstrukcji, czy mniej, ale potężniejszych.

Można też nazwać tę sytuacje krócej: obrona przed inwazją.

Zdążyliście się już zastanowić, po co w takiej grze budowla typu ‘baraki’? Tak, ‘produkuje’ ona żołnierzy, którzy stają na drodze z nadchodzącymi wrogami i walczą z nimi wręcz. Nie trudno się domyślić, że zaangażowanie wroga w pojedynki tego typu naturalnie powstrzymuje jego przemarsz naprzód. Co więcej – wróg stojący jest o wiele bardziej narażony na ostrzał, niż wróg przed ostrzałem uciekający.

Wbrew pozorom, wprowadzenie do gry typu defense niemal rts-owego rozwiązania, jakim jest produkcja żołnierzy i bezpośrednia walka w potyczkach wyniosła grę Kingdom Rush na nowy poziom, wprowadzając nową jakość gry. Gra nie polega teraz już wyłącznie na jak najlepszym zaplanowaniu obraony i odpowiedniej budowie konstrukcji. Nie, nie ma tak łatwo, że zbudujemy swoje i bez obaw czekamy na kolejną falę wrogów. Tutaj kluczowe staje się znane graczom Starcrafta micro (micromanagement), polegające nie tylko na odpowiednim zarządzaniu surowcami, budową wież obronnych, ale też zarzadzanie naszymi rycerzami (rally-pointy, wzywanie posiłków) na drodze przemarszu obcych wojsk.

Nauka poprzez zabawę, albo poznawanie słabych stron przeciwnika.

A na pierwszy rzut oka Kingdom Rush  wydawał mi się prostą gierką z ładną rysunkową grafiką. Mile zostałem zaskoczony, zaś każdy etap w kampanii był prawdziwym wyzwaniem dla niewytrenowanych szarych komórek domorosłego stratega.

A jak komu mało samej kampanii, są jeszcze dodatkowe tryby wyzwań.

Werdykt: co tu dużo pisać, zapraszam i polecam. Produkcja prosta, wyciskająca z tej swoje prostoty to, co najlepsze. Niczego jej nie brakuje.

Ocena: 5/5

Stopka

Kingdom Rush

Stworzone przez: Ironhide Games

data premiery: 28 lipca 2011

wymagania: iPhone , iPod Touch  lub iPad, iOS 4.3 lub nowszy.

aktualna wersja: 1.6 (sporo dodatków, optymizacja pod najnowszy model iPhone’a)

Rozmiar instalki:  143 mb / 156 mb po instalacji

Gra dostępna również na Androida i wersji przeglądarkowej.

 

3 thoughts on “Kingdom Rush

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *