Laureaci Oscarów w skrócie |

 

Na chwilę wynosimy się z Afryki. Dzisiaj, dla odmiany, krótko o laureatach tegorocznej 88 gali wręczenia nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Przegrani odchodzą w zapomnienie, dlatego o nich nie będzie mowa. Mimo, że w tym roku na nagrody nie załapało się parę dobrych pozycji.

Szanując was czas, o każdym z nagrodzonych filmów/aktorów/reżyserów w trzech, może czterech zdaniach.

Tak, Leo dostał Oscara. Podziękowania dla 9gag.com za skuteczną kampanię.

 

1. SPOTLIGHT

Spotlight

Nagrody: najlepszy film, najlepszy scenariusz oryginalny.

O czym to jest: Film opowiada o dziennikarskim śledztwie Boston Globe badającego molestowanie dzieci przez katolickich księży.

Jeżeli film o tak kontrowersyjnej tematyce dostaje nagrodę, a na dodatek same media watykańskie wyraziły swoje uznanie, to coś jest na rzeczy. Tom McCarthy znakomicie wyreżyserował film, w którym pomimo tego, że w praktyce śledzimy losy dziennikarzy przekopujących się przez stare akta, widz jest trzymany w napięciu od samego początku do końca. Spotlight doskonale obnaża mechanizm konstruowania zła poprzez milczące przyzwolenie społeczności i zamiatanie spraw pod dywan w imię świętego spokoju i większego dobra, w które zaskakująco łatwo daje się wplątać każdy człowiek. Genialna rola Marka Ruffalo i Michaela Keatona.

2. REVENANT

Revenant

Nagrody: najlepszy reżyser (Alejandro G. Iñárritu) , najlepsze zdjęcia, najlepszy aktor (Leonardo DiCaprio).

O czym to jest: Hugh Glass, amerykański traper zostaje żywcem pogrzebany w sercu amerykańskiej dziczy w środku zimy. Wygrzebuje się z grobu, aby zemścić się na oprawcach.

Jedno trzeba przyznać – Revenant to piękny wizualnie film i można podziwiać efekty pracy filmowców. Zdjęcia zapierają dech w piersiach – zarówno pejzaży amerykańskiego pogranicza w środku zimy, jak i podczas dynamicznych scen walki i pościgów. Nagroda dla DiCaprio jest chyba bardziej nagrodą za całokształt twórczości, bo przez większość filmu charczy/sapie/jęczy/czołga się (mimo wszystko, robi to dobrze). Prawdziwą gwiazdą jest jednak Tom Hardy, który wykreował niesamowitą postać antybohatera Johna Fitzgeralda

 

3. BIG SHORT

BigShort

Nagrody: najlepszy scenariusz adaptowany.

O czym to jest: Analiza przyczyn amerykańskiego krachu gospodarczego opowiedziana z perspektywy kilku bohaterów, którzy dostrzegli groźne symptomy na czas i jeszcze udało im się na tym zarobić.

W filmie świetnie rozłożono na czynniki pierwsze i przejrzyście wyjaśniono mechanizm działania amerykańskiego rynku finansowego – żeby go zrozumieć jednak, trzeba mieć elementarną wiedzę z zakresu ekonomii i polityki. A za tym wszystkim stoją tak naprawdę zwykli ludzie, tak samo chciwi i chcący zarobić jak sprzedawcy samochodów na giełdzie, tylko że noszą skrojone na wymiar garnitury i pracują w centralach banków w Nowym Jorku. Brad Pitt, Steve Carell, Christian Bale i Ryan Gosling pięknie wcielili się w banksterów i zaprosili nas, aby pokazać, jak wygląda ich świat i jak zarabia się pieniądze na wirtualnych instrumentach finansowych (już brzmi skomplikowanie? to odpuść sobie).

4. ROOM

room

Nagrody: najlepsza aktorka pierwszoplanowa.

O czym to jest: Amerykańska wersja historii o ofiarach Josefa Fritzla i ucieczki na wolność.

Joy Newsome grana przez Brie Larson przez 8 lat była więziona w małym pokoju i wykorzystywana przez swojego oprawcę. Od kiedy na świat przyszedł mały Jack, starała się mu stworzyć iluzję normalnego świata i dzieciństwa. Kiedy udaje im się uciec, wyzwaniem staje się funkcjonowanie w normalnym, otwartym świecie, którego mały jack nawet nie miał szansy poznać. Kreacja Brie Larson jest bardzo dobra, ale prawdziwe brawa należą się małemu Jacobowi Tremblayowi.

 

5. SAUL FIA (Syn Szawła)

SaulFia

 

Nagrody: najlepszy film obcojęzyczny

O czym to jest: Saul Ausländer, węgierski Żyd, w trakcie pracy  jako członek Sonderkomando w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu rozpoznaje ciało swojego syna. Na przekór wszystkiemu szuka rabbiego, który pomoże mu godnie pochować syna.

László Nemes zaprasza nas do samego serca piekła, bo inaczej nie można określić tego, co działo się wewnątrz obozu koncentracyjnego. Oszczędność zastosowanych środków tylko pogłębia osiągnięty efekt. A to wszystko zdarzyło się naprawdę, nie tak dawno temu.

 

6. HATEFUL EIGHT

(L-R) KURT RUSSELL, JENNIFER JASON LEIGH, and BRUCE DERN star in THE HATEFUL EIGHT. Photo: Andrew Cooper, SMPSP © 2015 The Weinstein Company. All Rights Reserved.

Nagrody: najlepsza muzyka (Ennio Morricone)

O czym to jest: W karczmie odciętej od świata przez snieżycę siedzą: dwóch łowców nagród, szeryf, kat, Meksykanin prowadzący karczmę, emerytowany generał i pojmana przestępczyni. Ktoś nie jest tym, za kogo się podaje i krew poleje się gęsto.

Jestem fanem Tarantino i wszystkie jego filmy mi się podobały, niektóre nawet uważam za genialne. Poza Nienawistną Ósemką, która jest powtórzeniem wykorzystanych już motywów. Film przydługi, nudnawy i sprawiający wrażenie niewykorzystanego potencjału. Nie ratują go świetne zdjęcia i bardzo dobra obsada aktorska. A nagroda za muzykę? Na pewno Ennio Morricone zasłużył na statuetkę zarówno tym, jak i wieloma poprzednimi filmami.

 

7. INSIDE OUT

inside-out-3

Nagrody: najlepszy film animowany

O czym to jest: na przykładzie historii małej dziewczynki w bajkowy sposób przedstawiono, jak działa nasz mózg, uczucia, emocje i jak kształtowana jest osobowość.

Bajki Disneya nie cieszą mnie jak kiedyś, ale przy Inside Out zarówno świetnie się bawiłem. Ba, nawet chyba czegoś się dowiedziałem, co wytłumaczono mi w łopatologiczny sposób, jak działają emocje człowieka (które są tutaj głównymi bohaterami), kształtując jego charakter, wspomnienia i codzienne zachowania.

 

8. MAD MAX

MadMax

Nagrody: aż 6 Oscarów (za techniczne elementy filmu, o których nikt nigdy nie pamięta).

O czym to jest: remake postapokaliptycznej wizji świata z Maxem Rockatansky’m w roli głównej.

Cichy zwycięzca tegorocznej gali. Tom Hardy z powodzeniem zastąpił Michaela Gibsona, a reżyser George Miller, po latach kręcenia filmów dla dzieci, przypomniał nam, jak się robi filmy akcji w starym , dobrym stylu, gdzie samochody są ze stali, aktorzy z krwi i kości, a wybuchy niebezpieczne i gorące.

Obrazek tytułowy stąd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *